Hvordan hænger affiliate marketing sammen?

sdcr4

Affiliate marketing kan umiddelbart godt lyde som endnu en af de meningsløse, engelske fagtermer, der i de seneste år har vundet indpas hos rigtig mange brancher og virksomheder. Det er dog langt fra tilfældet. Affiliate marketing refererer nemlig til en meget virkelig form for markedsføring, som rigtig mange virksomheder kan nyde godt af.

Kogt fuldstændig ned, betyder det bare, at du som annoncør kun betaler udgivere af din annonce, dem der i dette tilfælde er betegnet som affiliates, hvis der faktisk er nogen, der interagerer med din annonce. I denne sammenhæng kan en interaktion være defineret på mange forskellige måder. Det kan ganske enkelt være et klik, det kan være en henvendelse fra en potentiel kunde eller endda et salg.

Jo længere op ad denne handlingstrappe, du kan få forhandlet aftalen til at omhandle, jo bedre. Der vil trods alt nok være færre, der køber et produkt, end der klikker på din annonce.

Sådan finder du udgivere til din annonce

Affiliate marketing er uden tvivl et marked i vækst, men det går stadigvæk et stykke tid før det virkelig bliver stort i Danmark. Affiliate marketing er stadig overskygget af marketingsstrategier, som tilgodeser udgiverne af annoncer frem for de egentlige virksomheder, der gerne skal have forøget deres salgstal.

Denne tendens er imidlertid ved at vende, hvilket kan gøre det langt nemmere at finde udgivere af annoncer, der gerne vil indgå en aftale om affiliate marketing. Hvis du alligevel har svært ved at finde en udgiver, kan du med fordel prøve at kontakte et såkaldt affiliate-netværk. Disse specialiserer sig i at forbinde annoncører og udgivere mod en procentdel af omsætning. De har altså interesse i en stor omsætning, men er derudover upartiske. Det er derfor oplagt at lade dem indkræve og udbetale kommission samt sørge for, at alt forløber retmæssigt.

Ønsker du at finde din udgiver selv, er det imidlertid også muligt. Nogle udgivere har hele hjemmesider, der udgør deres forretningsmodel. Deres hjemmeside vil ofte være dedikeret til at lade kunder få et overblik over en lang række produkter eller til at kunne finde det bedste tilbud. Sådanne sider har høje besøgstal, men er af samme årsag utroligt konkurrenceprægede. Der er ingen chance for, at det vil gå dig godt på sådan en side, medmindre dine priser er enormt konkurrencedygtige.

Heldigvis findes der også udgivere, der arbejder noget mere anonym, og for hvem det er mest interessant at forøge omsætningen hos en enkelt klient. Som annoncør kan det sagtens give mening at arbejde med flere af disse udgivere. Både for at få alsidig marketing og for at finde ud af, hvilke af udgiverne, der tilbyder den bedste service.

Ansvaret for at få udgiverne til at bide på krogen hænger imidlertid på dig som annoncør. Det er dig, der skal sørge for, at programmet og aftalen er tilpas attraktiv for udgivere. Ofte vil det derfor være en god ide at tage et par kurser i online marketing eller affiliate marketing generelt, hvor du kan lære, hvordan et godt annoncørprogram ser ud.

Hvad er Affiliate links?

Affiliate links er på mange måder den bærende teknologi inden for affiliate marketing. De er links fra udgiverne til annoncøren, hvilket i dette tilfælde vil være dig. Hver gang dette link benyttes af en kunde for at finde din webbutik, registreres det i en database, så afregning er nem, når marketingperioden ophører.

Hvis der er et affiliate netværk inkluderet i aftalen, vil et affiliate link ofte gå igennem dem, da de er en upartisk tredje part. De vil sikre sig, at den tracking, der foregår, forløber ordentligt og retmæssigt.

Gør brug af flere marketing strategier

Affiliate marketing udelukker på ingen måde brugen af andre marketing strategier. Det er altså bare med at være kreativ med, hvordan man sammensætter sine marketing kampagner. Selv de udgivere, der indtil nu har levet af affiliate marketing er også begyndt at udnytte andre strategier såsom markedsføring på de sociale medier eller over e-mail.

Hvis du betaler dig til en affiliate marketing aftale hos en god udgiver, betaler du ikke bare for annoncerne alene. Du får, i store træk, en hel kampagne.

Udform din affiliate aftale

Hvis du synes affiliate marketing lyder spændende, kan du allerede nu begynde at udforme din affiliate aftale. Altså den aftale, du gerne vil indgå med udgivere. En god affiliate aftale indeholder et budget over, hvor meget du ønsker at betale udgiverne, samt hvordan denne betaling kommer til at foregå. Er det et fast beløb per klik, eller får de en procentdel af omsætningen?

En affiliate aftale bliver også nødt til at specificere, hvis der er typer af markedsføring, som du ikke ønsker at blive associeret med. Nogle ønsker for eksempel ikke at have deres annoncer på casinosider af rent etiske årsager.

Er du for eksempel indehaver af en webbutik, er det dog vigtigt, at du ikke kun holder aftalen på dette niveau. Her vil en løbende kontakt mellem annoncør og udgiver i høj grad være fordelagtig for begge parter. Hvis du informerer udgiverne om nye produkter eller lignende, vil de kunne tilpasse deres annoncer til bedst muligt at repræsentere din webbutik. Hvis du desuden lader dem få adgang data fra tidligere kunder, så de ved, hvad der virker og har en løbende dialog med dem, er der større chance for, at processen vil være succesfuld.

Hvis alt forløber som det skal, og der er god dialog mellem annoncør og udgiver, kan affiliate marketing være en rigtig god forretning for alle. Udgiverne får deres kommission, du får, som annoncør, flere kunder og kunderne får det bedst mulige produkt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *